Ökade intäkter för ME

Sammanfattning
Översikt insatser & strategi
- Optimerad annonsförsäljning
- Löpande utveckling av produkten
- Formgivning av tidning och sajt
- Förbättrade laddtider
- Förbättrade annonsformat
- Ökad digital räckvidd
- Innehåll till nyhetsbrev och sociala medier
- Digital affärsutveckling
- Löpande rådgivning

Resultat
- 1.2 mkr - digitala annonsintäkter
Ökning från nästan obefintlig omsättning till 1.2 Mkr 2021
- +31% - Upplaga
Rekordhöjning av upplagan med 31% 2021
- +50% - viewablility
Ökad synlighet av annonser på 50% i mobila placeringar
Ett säljteam med tydliga mål
Inledningsvis satte vi ihop ett starkt säljteam med ett tydligt mål i sikte, att öka annonsintäkterna. För att möjliggöra det påbörjades en digital förflyttning för att skapa fler ytor för annonsörerna att synas på. De digitala annonsintäkterna var då nästintill obefintliga men med hjälp av ett engagerat säljteam har intäkterna ökat varje år sedan samarbetet inleddes 2018. Den positiva intäktsutvecklingen har skett utan att tappa grundaffären – printen. De digitala investeringarna har ökat, utöver den stabila printaffären. 2021 gjorde tidningens kanaler rekordår på annonsintäkter.
Rekordökning av annonsintäkter 2021!

Optimerad annonsmiljö för ökade intäkter
För att kunna öka de digitala intäkterna var vi tvungna att gå igenom den befintliga annonsmiljön och titta på vilka delar som kunde förbättras. De justeringarna som gjordes för att optimera den digitala annonsmiljön resulterade i en bättre upplevelse för sajtens besökare, vilket i sin tur ledde till positiva effekter för annonsören såväl som redaktionen. Synbarheten av annonser ökade med 20% på samtliga placeringar och den mobila placeringen som vanligtvis är svår att öka, har ökat med över 50%. Detta arbetet har hjälpt säljteamet som kan påvisa att annonserna syns på ett effektivt sätt mot målgruppen, vilket i sin tur har ökat värdet att annonsera i Maskinentreprenörens olika kanaler.
De justeringar som gjordes för att optimera den digitala annonsmiljön resulterade i en bättre upplevelse för sajtens besökare, vilket i sin tur ledde till positiva effekter för annonsören såväl som redaktionen. Synbarheten ökade med 20% på samtliga placeringar och den mobila placeringen som vanligtvis är svår att öka har ökat med över 50%. Detta arbetet har hjälpt säljteamet som kan påvisa att annonserna syns på ett effektivt sätt mot målgruppen, vilket i sin tur har ökat värdet av att annonsera i Maskinentreprenörens olika kanaler.
Annonserna syns mer mot målgruppen.
- x2 - Fördubblad exponeringstid
Genomsnittlig exponeringstid ökades från 10 till 20 sek
- +20% - Ökad viewability totalt
Viewabilityn ökades med 20 % på samtliga placeringar
- +50% - viewablility
Ökad synlighet av annonser på 50% i mobila placeringar

Nytt utseende ökade upplagan med över 31%
Utmaningar med plötslig kompetensbrist internt på layoutfronten gjorde att man tänkte till kring vad man hade störst behov av och hur det bäst skulle fyllas. Svaret blev en smidig produktion som kan vara snabbfotad, kreativ och utveckla produkten framåt. För att kunna nå målen om ökade annonsintäkter blev det dessutom allt viktigare att designteamet skulle ha ett nära samarbete med säljorganisationen och jobba nära tillsammans. Designarbetet för Maskinentreprenören har de senaste åren innefattat att uppdatera tidningen med nya sidor, göra en redesign av Inköpsmagasinet, bygga om hemsidan och layouta om nyhetsbrevet så det passar ihop med nya webben. Förutom de digitala framstegen har man även sett fantastiska resultat för den uppdaterade tidningen, den uppskattas verkligen av läsarna och man fick till och med en rekordhöjning på +31% av upplagan 2021.
När Maskinentreprenören drabbades av kompetensbrist kopplat till design och layout utökade vi vårt samarbete och tog över design och produktion av produkten. Designarbetet har de senaste åren innefattat:
- Designuppdatering av tidningen
- Ny design och ny hemsida
- Ny layout för nyhetsbrevet
- Effekten av designarbetet har varit viktig för de ökade annonsintäkterna