Engagerande innehåll för Easyfairs

Videoproduktion och podcast gav mersmak för mässanj
Läs case
Läs case
Beställare
Easyfairs / Restaurangexpo
Uppdrag
Contentstrategi, Videproduktion, Podcastproduktion
En bred målgrupp på grund av flera olika affärsområden gjorde det utmanande för mässteamet bakom Easyfairs Fastfood & Café / Restaurangexpo att hitta ett tydligt språk och en contentplan som skapade värde för publiken. Större organisk räckvidd var viktigt för att få fler besökare, samtidigt som man inte ville nå gemene man. Kommunikationen skulle endast ske med den primära målgruppen –  beslutsfattare inom restaurang- och hotellnäring.

Konceptutveckling för mässans marknadsföring

Koncernens digitalbyrå Engage tog sig an uppdraget och satte ihop ett team som kunde täcka alla Easyfairs behov: strategi, film, podd, sociala medier hantering och copy. För att få maximal räckvidd utan en stor budget för digital annonsering tog vi fram ett koncept och en contentplan där innehållet skapades tillsammans med välkända branschprofiler och utställare. Vi valde att sprida innehållet uteslutande i Easyfairs egna kanaler för att minska antalet irrelevanta besökare och skapa högre engagemang i den primära målgruppen.

Vår contentstrategi byggde på de senaste trenderna i branschen och varje kampanj hade en tydlig anknytning till en profil och trend som målgruppen kunde relatera till. Den digitala kampanjen bestod av sex delar, en kombination av video, artiklar och sociala medier mallar i grafisk design som skapade en tydlig röd tråd. Räckvidd skapades genom sociala medier, nyhetsbrev och pressmeddelande.

Digital kampanj i 6 delar, med video, artiklar och sociala medier inlägg
Lisa Zenovon
Head of Event, Easyfairs

Uppdraget innefattade bland annat videoproduktion på Sjömagasinet i Göteborg med Ulf Wagner och Gustav Trädgårdh, samt på Paul Taylors Lanthandel i Stockholm med Paul Svensson.

Uppdraget innefattade även produktion av podcasten En Matig Podd. Podcasten leddes av Paul Svensson och Tareq Taylor som pratade framtid, trender och ekonomi tillsammans med aktuella branschexperter.

Effekten blev ökad kundnöjdhet bland utställarna då de ansåg att besökarna hade högre relevans än tidigare, samtidigt ökade det totala antalet besökare.

We are Enablers We are Enablers

We are Enablers We are Enablers

Starta din tillväxtresa och börja skapa värdefullt innehåll

CTA möjlighet